Mama Mind
Jij & Moederschap

Jouw miskraam

Misschien is je miskraam natuurlijk op gang gekomen. Misschien was er medisch ingrijpen bij jou nodig. Bijvoorbeeld door een curettage of het gebruik van misoprostol.
Het kan ook zijn dat jouw miskraam nu nog maar net begonnen is en je geen idee hebt wat je te wachten staat. Dit is ook erg lastig in te schatten. Elke miskraam verloopt anders. Het gaat in ieder geval gepaard met bloedverlies, het verliezen van stolsels en krampen.


Jouw gevoel

Door de miskraam voel je je leeg. Je bent verdrietig. Je wens voor een kindje is nu (weer) een 'ver-van-je-bed-show'. Het kan zijn dat je een traumatische ervaring aan je miskraam hebt overgehouden omdat het meer behelsde dan je had verwacht. Misschien heb je een tijdje een onregelmatige menstruatie en heb je het gevoel dat je maar blijft bloeden.


Het is normaal dat je je verdrietig of leeg voelt. Zodra je de positieve test in je handen had begon je al met plannen maken. Hoe zou het zijn? Misschien had je al wel namen bedacht, misschien wist je zelfs al wanneer je met verlof zou gaan.
Als je dan een miskraam krijgt valt je toekomstperspectief van dat moment weg. Je moet je plannen wijzigen. Het gaat niet zoals jij dit wilde. Daarnaast kunnen de zwangerschapshormonen die nog in je lichaam aanwezig zijn een grote rol spelen bij het verdriet.


Jouw verhaal

Een miskraam is een gebeurtenis die je nooit zult vergeten. Het verwerken van je miskraam voorkomt dat je een trauma oploopt.

Hoe kun je dit doen?


    1. Schrijf een brief naar je kindje

    Welke plek heeft het kindje in je leven? Hoe denk je aan hem of haar? Hadden jullie al namen of niet? Hoe kijk je terug op de tijd dat je zwanger was?

    2. Schrijf het verhaal over het hele proces van het verlies op

    Dit verlies is een essentieel onderdeel geworden van je leven. Hoe ging het? Welke pijn voelde je in je hart? Welke pijn had je lichamelijk? Wat is er gebeurd met het kindje, het vruchtje, datgene wat je bent verloren?

    3. Teken waar je kindje nu is 

    Dit hoeft niet perse mooi (mocht je geen tekenwonder zijn ;)). Het gaat erom dat je tijdens het tekenen bezig bent met je verdriet en je verlies. Tekenen helpt overdenken. Probeer het maar! Begin 'gewoon' ergens op je papier en uiteindelijk zal je zien dat er iets moois ontstaat. Iets moois voor jezelf.

    4. Luister muziek

    Muziek werkt helend. Het kan je troosten en kracht geven. Miskraambegeleiding Nederland heeft een mooie Spotify Playlist samengesteld die je kunt luisteren.

    5. Vul de 'Verwerkingskaart Miskraam' in

    Een bijzondere kaart met verschillende vragen, die jou stil laten staan bij jou verlies. De kaart is ontworpen om te bewaren en er later nog eens op terug te kijken. Hier kun je hem bestellen!

    6. Volg stap 1 tot en met 5 in de mailing 'drie weken voor jou'.

    Deze gratis mailing neemt jou aan de hand bij het verwerken van je miskraam. Meld je hier aan.

    7. Volg het traject 'Verliesbegeleiding bij een miskraam'

    Ik help je jouw verlies te verwerken. Dit kan zowel online, als op de praktijk in Bruchterveld (Hardenberg). Hier vind je meer informatie.
 
 
 
E-mailen
Bellen
LinkedIn